Zimmer’in Yıldızlararası

Hikayemiz şöyle başlıyor.

Bundan tam 2 ışık yılı önce Christopher Nolan, Hans Zimmer’ı arayarak kendisine göndereceği bir sayfalık yazıdan aldığı hissiyatla bir gün içerisinde müzik yapmasını istiyor. Yazı, bir babanın çocuğundan önemli bir görev için ayrılışını anlatıyor. Zimmer yazıda hissettikleriyle müzik temasını kaydediyor.

Bu yazıyı okuyorsanız hikayenin ardından ortaya çıkan gelişmeleri sinemada bizzat gözlemlediğinizi öngörüyorum.

Prestij filmini es geçersek Nolan ve Zimmer’in işbirliği yaklaşık 10 yıla dayanıyor. Nolan’a göre Yıldızlararası; Kara Şövalye Yükseliyor, Başlangıç, Kara Şövalye ve Batman Başlıyor filmlerinde beraber çalışan ikili için şimdiye kadar görüntü ve müzik uyumu açısından eriştikleri en tepe nokta. Benim naçizane fikrim ise Başlangıç (Inception)’ın bu ünvana layık olduğu yönünde.

hans-zimmer1

Filmin girişindeki eskiyi anlatan sahnelerde tekrara dayalı ambiyans synthesizer’lar ile Brian Eno’vari bir giriş yapılmış. Filmin daha ilk kısımlarında oldukça melodik ve yüksek sesli anlatım şaşırtıcı olmuş. Bu kadar erken melodik anlatıma başvurulmasının sebebi müziğin müneccimlik işlevinde kullanılma niyeti olabilir (bkz. Sinemada Müziğin İşlevleri). Zimmer’in filmin genelinde tansiyonu tırmandırıp en tepede asılı bırakıp müziği bir anda kesmesi izleyiciye gerginlik ve boşluk duygularını daha kolay empoze etmesini sağlamış.

Film müziklerinde ana ve sıradışı enstrüman olarak bir kilise çalgısı olan borulu org kullanılmış. Bu org, bizim haşır neşir olduğumuzun aksine yapımı ve çalımı en zor çalgılardan biri. Yaylılarla birlikte Londra Temple Kilisesinde kaydedilmiş ve bu sayede kilisenin akustiğinden yararlanılarak bol derinlikli bir ambiyans yaratılmış. Borulu orgla ilgili detaylı bilgi için aşağıdaki videoyu izleyebilirsiniz.

Borulu org özellikle Stanley Kubrick’in 2001: Space Oddyssey’i ve Koyaanisqatsi’yi anımsattı. Kim bilir belki de geçici örnek parça (bkz. Film Müziği ile İlgili Terimler-I) olarak bu parçalar referans alınmıştır.

2001: Space Oddyssey ve Koyaanisqatsi’yi dinlemek için:
Toz fırtınaları ve kara delik sahnelerindeki panik atak gerginliği için Zimmer bakın ne diyor. “Müziği uyumlu bir şekilde yürütmedim. Akordan akora geçiş yaptım. Bu sayede izleyici köşeyi dönünce neyle karşılaşacağını bilmiyordu. Kısaca izleyiciyi hipnotik bir durum içerisine aldım.”

Baba ile kızının duygusal ayrılma sahnesinde çalan tema ise yine şaşırtıcı bir şekilde duygusallıktan ziyade kahramanlık barındırıyordu. Yönetmen ve müzisyenin ortak aldığı bu karar filmin en kilit sahnelerinde birinde filmin, duygusallığın ötesinde barındırdığı insanlığı kurtarma içgüdüsünü yüzümüze çarpıyor.

Filmden Müzik Çözümlemeleri:

  • Annesi olmayan çocukların gözünde babanın tam bir kahraman olması… Bunu anlatan bir cesaret temasına ihtiyaç var. İşte bu tema, yazının başında bahsettiğimiz Zimmer’in bu filmdeki en belirgin teması.

  • Ekibin uzaya çıkışıyla birlikte boşluk, sessizlik ve evrendeki küçüklüğümüz bol yankılı bir ambiyanstaki piyanonun düşük tempodaki vuruşlarıyla ifade edilmiş.

  • Miller’ın gezegenine iniş yapıldığında müziğin üzerinde metronom (saat) saymaya başlar. Bu gezegende her saniyenin çok büyük önemi vardır. Bu sayede görelilik sembolize edilmiştir.

Kısa Kısa:

  • Nolan ve Zimmer müzik belirleme oturumunu yapmadan karşılıklı güven çerçevesinde Zimmer’in önderliğinde işlerini yürütmüşler. Bu da bize yönetmen-besteci ilişkisinde gelinen önemli bir aşamayı gösteriyor.
  • Kayıtlarda 3 adet 32 boruya sahip 16 pedallı org kullanılmış
  • Borulu Org’u Duyabileceğiniz Filmler: The Fall of the Roman Empire (1965), Obsession(1976), Tron (1982), Mission to Mars (2000), 2001: A Space Odyssey, Koyaanisqatsi (1982)
  • Karşılaştırma açısından Gravity filmindeki müzikleriyle 2014’te Oscar alan Steven Price’ın ortaya çıkardığı işi tekrar hatırlamakta fayda var

– Feridun Emre Dursun

Yıldızlararası Film Müziklerini Dinlemek için:


No Replies to "Zimmer'in Yıldızlararası"


    Got something to say?

    Some html is OK